Monday, June 25, 2012

jual satar

RM2,000 sehari jual satar
Wartawan Sinar Harian
25 Jun 2012
RM2,000 sehari jual satar
Mohamad Nor yang berniaga di jalan Kuala Terengganu-Kuantan perlu menyediakan 1,000 batang satar pada hari minggu bagi memenuhi permintaan pelanggan terdiri daripada pelancong d
MARANG – "Hari minggu kami berpesta rezeki, hasil jualan meningkat berkali ganda, saya pernah dapat RM2,000 sehari setelah satar berjaya dijual sebanyak 1,000 batang." Demikian cerita seorang pengusaha makanan laut,  Mohamad Nor Ali, 48, dari Kampung Baru Rhu Muda, di sini.

Katanya, bagi peniaga hasil makanan laut di jalan Kuala Terengganu ke Kuantan, kedatangan hari minggu amat dinantikan, terutama apabila tiba hari cuti persekolahan.

Hari ini (semalam), kata Mohamad Nor, dia dan keluarga serta dibantu beberapa pekerja, tidak menang tangan menambah jumlah satar yang dihasilkan untuk memenuhi permintaan pelanggan yang meningkat mendadak.

“Jika hari biasa, saya hanya mampu menjual kurang 300 batang satar sehari tetapi apabila tiba hari minggu, iaitu Sabtu dan Ahad yang merupakan hari cuti bagi negeri lain, hasil jualan akan meningkat berkali ganda, "Satar yang  saya jual RM2 sebatang ini mampu habis sehingga 1,000 batang dalam masa sehari," katanya.

Katanya, pada Ahad, pelancong dari negeri lain yang bercuti di negeri ini ataupun yang datang ke Terengganu atas urusan kerja akan singgah di gerainya untuk mendapatkan oleoleh bagi dibawa pulang ke rumah.

Kata Mohamad Nor, dia bertuah kerana kedainya yang dinamakan Keropok Lekor 592 terletak di lokasi strategik dan tidak perlu mengeluarkan kos untuk mengadakan promosi.

"Lagipun, keropok dan sayat yang saya hasilkan diakui pelanggan mempunyai rasa yang berlainan membuatkan promosi dari mulut ke mulut sudah cukup untuk melariskan perniagaan," katanya ketika ditemui di kedainya, semalam.

Katanya, selain satar, jualan keropok lekor dan keropok keping digerainya juga meningkat mendadak pada hari minggu. "Pada hari minggu saya mampu memperoleh lebih RM1,000 sehari hasil jualan keropok berbanding hari biasa  yang hanya dapat RM500 sehari," katanya.

  • Alanzo Shariff · Top Commenter · Seri Kembangan
    400 g isi ikan Tenggiri atau lain (dibuang kulit & tulang)
    100 ml air asam jawa (dari 1 camt asam jawa)
    8 biji buah keras
    2 cm halia, dicincang halus
    3 biji bawang merah, dihiris
    1 ulas bawang putih, dicincang
    150 g kelapa parut putih
    garam
    1/2 camca gula
    1 camt belacan
    2-3 biji lada merah, dicincang
    1-2 camt serbuk lada
    1 helai daun salam, dimayang
    1 helai daun kunyit, dimayang
    Daun pisang, dipotong empat segi 20 cm, dilayur
    Batang buluh halus sepanjang 30 cm (5-6)
  • Alanzo Shariff · Top Commenter · Seri Kembangan
    Rebus isi ikan hingga masak, angkat dan hancurkan. Campur dengan semua bahan. Bentukkan daun pisang seperti kon, isikan dengan 2-3 camca campuran ikan. Bungkus kemas dan cucuk dari bahagian bawah dengan buluh. Untuk setiap batang buluh, cucuk 4-5 bungkus satar. Bakar di atas bara api hingga keperangan (seperti pulut udang).
    Masa membakarnya, harus bijak dan api jangan terlalu kuat dikhuatiri daunnya hangus dan menjadikan satar tidak enak.
  • Alanzo Shariff · Top Commenter · Seri Kembangan
    Satar adalah makanan ringan yang diperbuat dari ikan. Ia merupakan masakan istimewa Terengganu. Ia adalah campuran ikan tumbuk, lada dan halia dibalut dalam daun pisang berbentuk 3 piramid. Setiap satu akan dicucuk seperti sate gergasi dengan batang buluh dan dipanggang atas bara api.

No comments:

Post a Comment