Thursday, November 7, 2013

bisnes domain

Jutawan domain segera



Salam Maal Hijrah.

Kali ni aku nak kongsikan bagaimana mudahnya menjadi jutawan online dengan menjual domain. Korang tau ke domain tu apa.. ada yang tak tahu lagi tu.. biar aku terang sikit, domain tu adalah alamat website..  contoh domain yang popular kat Malaysia ni mudah.com, maybank2u.com, maxis.com, facebook.com dan lain-lain. Selain dot com, ada juga guna dot my, dot org, dot net dan lain-lain. Kita semua boleh memiliki domain dan harganya tidak lah semahal mana. Namun potensi yang ada pada domain ni cukup besar.

Cuba bayangkan 10 tahun lepas korang ada beli domain facebook.com. Masa tu facebook belum wujud lagi. Agak2 berapa tokey facebook nak offer beli korang punya domain tu bila dia terpikir nak guna nama facebook tu?Atau pun 5 tahun dulu korang terbeli website iPhone.com / iPad.com.. masa tu iPhone dgn iPad pon orang tak kenal lagi... agak2 Steve Jobs tokey Apple tu nak offer berapa juta nak beli domain korang tu..?

Domain menjadi mahal bila ia unik, mudah sebut, dan mudah diingat pengunjung atau pun nama-nama khas, nama syarikat, nama orang atau nama produk. Lihat contoh di bawah bagaimana seorang menjual domain 6 perkataan (phenom.com) di eBay dengan harga 21 juta USD.

21 juta USD lebih kurang RM 60 juta. Boleh mandi duit dah tu.. 

Nak beli domain tidak susah. Semua boleh dibuat secara online. Antara penjual domain yang popular ialah Go Daddy.. korang boleh beli domain dari dorang dengan harga hanya 7 USD lebih kurang RM20. (klik banner bawah untuk ke Go Daddy.

$7.49 .COM Domains at GoDaddy.com 436x180

Aku ada beli beberapa domain dengan Godaddy. setakat ni tidak mengecewakan. Apabila korang ada domain, korang perlu renew setiap tahun dengan bayaran lebih kurang harga beli domain tu. 

Banyak lagi cara buat duit dengan domain selain menjualnya terus. Contohnya parking website, adsense, affiliate dan lain2. Ada masa lain kali aku kongsikan. Mungkin lepas ni korang bole fikir2kan apa agak2 domain yang akan popular 5 tahun akan datang. Mungkin ada rezki jadi jutawan segera.

sumberr usahawanbistari

No comments:

Post a Comment