Tuesday, March 18, 2014

usahawan madu kelulut

Produk madu kelulut

Oleh Sabaruddin Abd Ghani
Walaupun semakin ramai pe­ngusaha madu kelulut muncul, syarikat Eddlyn Traditional Herb (ETH) masih mampu bersaing di pasaran tempatan.
Memiliki 120 sarang kelulut yang diternak dalam kotak, operasi ternakan syarikat itu di Dataran Bunga Sena, Pokok Sena, Kedah, menghasilkan empat jenis produk.
Malah, mereka turut membekalkan koloni (anak dan telur kelulut) kepada mereka yang berminat mengusahakan perusahaan itu.

Empat jenis produk terbabit ialah sabun mandi propolis, krim kulit siang dan malam, madu kelulut asli dan minuman botani madu kelulut campuran buah kurma.
FotoRAMLI (baju kuning) menunjukkan sarang kelulut asal dipindahkan ke dalam sarang kelulut berkotak.

Pengurus yang juga pengasas ETH, Ramli Abdul Rahman berkata, untuk pengeluaran madu, mereka menternak kelulut jenis Trigona Itama dan Trigona Thoratica kerana ia mudah dipelihara.

Bapa kepada lima anak itu mempunyai pengalaman luas dalam ternakan kelulut, selain membuat kajian menghasilkan produk berasaskan manisan serangga hutan itu.

“Produk yang kami keluarkan memang istimewa, contohnya madu kelulut dan minuman kesihatan botani madu kelulut campuran buah kurma baik untuk mencegah penyakit seperti batu karang, darah tinggi, buang angin, menguatkan tenaga batin, melancarkan perjalanan darah, menegangkan kulit, memecahkan lemak dalam badan dan menyerikan wajah,” katanya.

Produk yang dihasilkan itu boleh digunakan orang dewasa dan kanak-kanak berusia 10 tahun ke atas.

Produk lain ialah sabun mandi propolis, krim kulit siang dan malam yang mengandungi antioksidan, antibakteria dan vitamin E.

Ia amat sesuai menyembuhkan resdung, gatal kulit, kurap, ruam kanak-kanak dan mencerah serta melembabkan kulit muka, selain menyembuhkan luka kecil.

Produk yang dikeluarkan syarikat itu dipasarkan ke seluruh negara, selain Brunei dan Singapura.

Beliau yang dilantik sebagai Ahli Maj­lis Perunding Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) cawangan Pokok Sena bersyukur perniagaan yang diasaskan sejak tujuh tahun itu berjaya.

“Kami mampu mengeluarkan 400 botol madu kelulut sebulan dengan pendapatan RM25,000 sebulan.

“Kami juga melaksanakan perniagaan berkonsepkan rangkaian ternakan kelulut membabitkan secara individu dan agensi kerajaan.

“Menerusi konsep perniagaan terbabit, setiap peserta yang membeli sarang kelulut akan mendapat bimbingan serta khidmat nasihat percuma,” katanya.

Antara pengusaha yang mengusahakan ternakan berkonsepkan itu ialah di Kampung Tuk Kun dan Pokok Pauh di Pokok Sena, Pendang, Lubuk Kawah, Jitra di Kedah dan Bukit Merah di Perak,” kata­nya.
 Foto

 Foto


Foto

No comments:

Post a Comment