Friday, May 31, 2013

skim pertanian igrow

ARKIB : 22/04/2013

iGROW tawar SKM pertanian

Latihan amali tanaman makanan yang ditawarkan di iGrow di Kampung Gajah, Perak.
DUNIA dijangka akan menghadapi krisis makanan pada tahun 2050 walaupun sesetengah pihak meramalkan bahawa bahana itu akan mula dirasai seawal tahun 2030.
Ancaman yang menakutkan itu dianggap faktor yang boleh mengancam keselamatan sesebuah negara selepas perang.
Malaysia juga tidak akan terkecuali kerana isu ini adalah krisis sejagat akibat perubahan cuaca dunia, pertambahan penduduk dunia serta keluasan tanah pertanian subur yang semakin berkurangan.
Menyedari kepentingan isu tersebut, Pelan Strategik Hala tuju Latihan Agro Makanan Negara (2012-2020) telah disediakan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menerusi Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (NATC).
Antara lain, blue print tersebut telah mensasarkan unjuran output tenaga mahir profesional sektor pertanian sepanjang tempoh tersebut seramai 107,000 orang.
Daripada jumlah tersebut, hampir 40,000 pelatih disasarkan kepada lulusan Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) di institusi latihan awam, swasta dan kolej vokasional (Kementerian Pelajaran).
Bakinya pula adalah pengajian di peringkat diploma dan ijazah di institusi pengajian tinggi awam (IPTA).
Memandangkan jangka masa menuju tahun 2020 adalah amat singkat, peranan institusi latihan kemahiran pertanian swasta seperti Institut Agro Usahawan (iGROW) di Kampung Gajah, Perak adalah sangat penting sebagai pelengkap kepada keperluan latihan pertanian negara.
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif iGROW, Azri Zahir Azmi, kursus yang ditawarkan oleh iGROW adalah menepati kehendak Pelan Strategik Halatuju Latihan Agro Makanan Negara (PSHLAMN).
Katanya pengurusan tertinggi iGROW telah membuat kajian mengenainya menerusi pengalaman hampir 10 tahun dalam latihan pertanian di negara ini.
Perbandingan juga turut dibuat di peringkat antarabangsa bagi memastikan iGROW dapat melahirkan graduan generasi baru iaitu golongan muda sebagai barisan hadapan dan amalan pertanian moden masa depan.
Azri Zahir berkata, sungguhpun baru ditubuhkan tetapi pengalaman dan hasil dapatan kajian pihaknya selama ini telah membolehkan pendekatan latihan diperkenalkan, yang menjamin graduan benar-benar mahir (kompeten) tetapi juga bersedia sebagai pemain utama sektor pertanian mempunyai masa hadapan
‘‘Pengalaman kami membuktikan bahawa faktor usia pusat latihan atau saiz kampus bukan faktor mutlak keberhasilan graduan.
“Sebaliknya, sejauh manakah pihak pengurusan mampu menerapkan nilai kemahiran serta pembentukan sikap graduan dalam suasana pertanian sebenar.
‘‘Kelainan iGROW ialah memberi penekanan kepada suasana sebenar aktiviti pertanian yang lazimnya dijalankan di luar bandar sama ada di kampung atau kawasan pedalaman dengan cabaran-cabaran tersendiri.
“Ini menjadikan mereka memahami realiti kehidupan sebagai petani dan berazam untuk menjadi petani moden yang berjaya pada masa hadapan," tambah beliau.
Bagi memastikan semua graduan dapat merasai manfaat dan potensi pertanian semaksimum mungkin, pakej latihan merangkumi bidang pengkhususan (SKM Tanaman Makanan Tahap 1 dan 2) dan bidang tambahan wajib iaitu asas ruminan, akuakultur, inap ladang serta keusahawanan.
Kesemua aktiviti tersebut dijalankan dalam satu kawasan integrasi yang menggabungkan pertanian, penternakan dan pelancongan dalam satu kawasan yang dipanggil Kompleks Warisan Pertanian iGROW.
Azri Zahir turut menjelaskan bahawa SKM yang ditawarkan adalah ditauliahkan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran, Kementerian Sumber Manusia. Modul latihan berasaskan Standard Latihan Kemahiran Kebangsaan (NOSS) yang digubal oleh NATC.
Katanya juga, belia kini tiada lagi alasan untuk mengikuti latihan di iGROW kerana Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK), Kementerian Sumber Manusia telah menyediakan pinjaman penuh yang merangkumi yuran latihan, penginapan dan makan-minum selama setahun.
“Sejak kebelakangan ini, PTPK mula memberikan perhatian serius untuk membiayai latihan pertanian kerana bidang ini adalah antara keperluan utama negara kini dan masa akan datang," tegas Azri Zahir.
Kemudi iGROW diterajui oleh tokoh latihan kemahiran pertanian swasta tempatan, Nordin Abdul Malek selaku Pengerusi Eksekutif iGROW yang juga merupakan Ahli Tetap Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (NATC).
“Dalam tempoh lima tahun akan datang, kami berhasrat untuk menaik taraf iGROW sebagai universiti kemahiran pertanian swasta bertaraf antarabangsa.
“Segala perancangan dan gerak kerja sudah diatur ke arah itu untuk menjadikan Malaysia destinasi pendidikan kemahiran tinggi pertanian di peringkat antarabangsa," tambah Azri lagi.
Buat masa ini difahamkan beberapa kerajaan negeri sudah menawarkan hasrat supaya kampus utama dibina di negeri mereka dan pilihan terbaik akan dibuat oleh iGROW dalam masa terdekat.
Kemudahan Kompleks Warisan Pertanian iGROW
l Kemudahan latihan seperti asrama, surau, dewan makan serta dewan perhimpunan turut disediakan untuk keperluan pelatih.
l Pusat Inkubator Pemprosesan Makanan Jabatan Pertanian Kg. Gajah yang telah dibenarkan untuk digunapakai oleh pihak iGROW sebagai pusat pengeluaran makanan sejuk beku untuk pendedahan keusahawanan di kalangan pelatih.
Sebarang pertanyaan sila hubungi Azri Zahier Azmi di talian 012-4842144 atau Amira Hamran 019-7635592.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Agrobiz/20130422/ag_01/iGROW-tawar-SKM-pertanian#ixzz2UowEBBW1
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment