Saturday, October 30, 2010

Rita






Terima Jawatan Bukan Kerana Populariti
Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB


Erni Dekritawati Yuliana Buhari. - Foto THE STAR Oleh IBRAHIM MOHTAR
ERNI Dekritawati Yuliana Buhari, nama panjang itu sebelum ini tidak dikenali.

Namun kes pembunuhan ibunya, Datuk Sosilawati Lawiya yang merupakan jutawan kosmetik bersama tiga individu lain menaikkan popularitinya.

Kehidupannya yang baru berusia 25 tahun itu berubah sekelip mata kerana terpaksa memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga dan peneraju empayar Nouvelle Visages.

Nama Rita diangkat sekali lagi apabila menyertai sayap Puteri Umno ketika bahang Perhimpunan Agung Umno Ke-61, Rabu lalu.

Lebih panas apabila beliau terus dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Biro Usahawan dan Pemantapan Ekonomi sayap berkenaan pada hari yang sama.

Kunjungan beliau ke ibu pejabat The Star pada Jumaat dalam wawancara khas bersama Mingguan mStar mengenai penyertaannya dalam Puteri Umno.

MSTAR: Bagaimana semuanya bermula?

Saya menerima jemputan sebagai pemerhati sahaja. Bagaimanapun, selepas mendengar persidangan Ketua Puteri dan ahli membuatkan saya tertarik.

Saya merasakan ini merupakan platform yang sesuai bagi membantu ahli Puteri.

Sesetengah mereka berkata ramai yang beranggap tidak buat kerja dan tidak tahu bagaimana untuk memulakan perniagaan.

Mereka hanya datang untuk memenuhkan dewan tetapi apa yang saya nampak mereka berminat untuk berniaga.

Dari situ saya nampak peluang yang ada untuk mengajar ahli bagi memulakan perniagaan dalam apa juga bidang pun.

Bezanya saya bermula dengan kosmetik dan yang lain mungkin mahu berniaga makanan dan pakaian.

Apakah perasaan Rita bila dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Biro Usahawan dan Pemantapan Ekonomi Puteri Umno?

Sebenarnya, saya berasa terkejut bila mendengar pengumuman itu. Saya masih baru lagi dalam industri ini dan terlalu muda untuk memegang jawatan begitu besar.

Sewaktu diumumkan (pelantikan), saya terkejut dan menganggapnya sebagai satu penghormatan yang besar buat diri saya. Mungkin Puteri Umno yakin dengan kebolehan yang saya ada.

Saya pun tidak tahu nak cakap bagaimana respon saya ketika itu. Ini kerana saya tidak dimaklumkan mengenai perkara itu sebelum ini.


Niat saya hanya untuk menyertai Puteri Umno sebagai ahli biasa. Tidak menyangka apabila menyerahkan borang itu terus melantik saya memegang jawatan itu. Saya seakan tidak percaya.

Adakah Rita sudah bersedia menggalas jawatan itu?

Saya ingin memperjelaskan, saya menerima jawatan itu bukan kerana populariti.

Matlamat utama saya adalah menyambung usaha ibu untuk membantu wanita terutama dalam bidang perniagaan.

Mungkin apa yang saya belajar daripada ibu dapat mengadaptasikannya kepada mereka.

Pengalaman saya baru ‘setahun jagung’ tetapi apa yang saya dapat sekarang sudah cukup membantu mereka yang memerlukan.

Tidakkah Rita takut dikatakan tidak layak diberikan jawatan itu?

Bagi saya, apa yang saya buat pasti ada baik buruknya. Mulut orang tidak boleh nak ditutup. Jadi, apa yang boleh saya buat, saya buat.

Apa yang boleh saya bantu, saya bantu. Tidak perlulah saya marah atau nak melenting apabila mendengar tohmahan-tohmahan orang.

Apa yang saya dapat, apa yang saya nampak dan apa yang saya boleh bantu, saya lakukan.

Apa yang cuba Rita buktikan selepas pelantikan ini?

Seperti yang semua tahu bahawa Nouvelle Visages (NV) adalah perniagaan kosmetik. Ia berkait rapat dengan wanita.

Dari situ saya melihat dapat membantu wanita dari segi perniagaan. Ini kerana perniagaan kami bukan lagi setakat kosmetik tetapi dipelbagaikan menerusi pengembangan empayar NV.

Setakat ini, NV mempunyai seramai 30 stokis, 300 cawangan di seluruh negara.

Dari situ saya dapat membantu mana-mana ahli yang berminat untuk menjadi stokis atau mengendalikan cawangan NV sama ada rangkaian kosmetik, fesyen dan lain-lain.

Oleh itu, saya nampak peluang yang besar untuk mereka yang mahu belajar dan masing-masing akan membantu. Cabarannya mungkin sama ada ahli berminat atau tidak untuk menyertai usahawan NV.

Mungkin juga modal tetapi perkara itu akan cuba diatasi. Modal begitu penting untuk memulakan perniagaan.

Jika tiada modal, tiada bisnes boleh dijalankan. Kita akan mendapatkan kerjasama dengan bank-bank untuk membantu ahli Puteri untuk memulakan perniagaan.


Apakah perbincangan selepas pelantikan itu?

Buat masa ini masih belum ada perbincangan kerana pengumuman pelantikan saya masih baru.

Perkara itu akan melalui mesyuarat terlebih dahulu. Macam mana atau apa yang akan berlaku seterusnya. Semuanya terlalu cepat untuk saya berkata apa-apa.

Kami tidak mengadakan apa-apa mesyuarat pun kerana ketika itu Umno masih sibuk bersidang maka belum ada masa untuk bermesyuarat.

Bagaimana dengan hasrat ibu yang dimaksudkan?

Ibu saya pernah memberi nasihat. Katanya, bidang kosmetik bukan saya seorang tetapi banyak syarikat kosmetik lain di Malaysia.

Oleh itu, kita tidak perlu dengki dengan mereka. Setiap rezeki adalah rezeki masing-masing. Tuhan sudah berikan rezeki itu maka tidak perlulah kita iri hati dan sakit hati.

Kita berasa lagi bagus kerana meramaikan lagi usahawan muda untuk mempolopori bidang kosmetik di Malaysia.

Oleh itu, fokus saya mahu menunaikan hasrat ibu untuk memajukan perniagaan. Puteri Umno merupakan platform terbaik untuk memperluaskan bantuan dan kerjasama berkaitan bidang keusahawanan di kalangan wanita.

Saya melihat pergerakan ini mempunyai ahli yang ramai dan pastinya antara mereka mahu menjadi usahawan tetapi mungkin tidak tahu bagaimana cara untuk bermula.

Peluang ini turut membantu golongan ibu tunggal dan kurang berkemampuan bagi meningkatkan taraf pendapatan mereka.

Adakah jawatan ahli jawatankuasa yang diberikan kepada Rita disebabkan oleh kejayaan ibu membina empayar perniagaan?

Apa yang Puteri Umno nampak bahawa NV bukan syarikat kecil tetapi telah dikenali seluruh Malaysia. Mungkin mereka melihat NV dapat membantu ahli Puteri dari segi memulakan perniagaan.

Bagaimana Rita melihat pergerakan Puteri Umno?

Sebagaimana yang kita tahu apabila mengetahui Umno, ia mengenai bangsa Melayu. Dari situ kita melihat Umno mahu membantu untuk menaikkan bangsa sendiri.

Dalam apa juga bidang, apabila bangsa Melayu naik, kita rasa tidak diperlekehkan. Kita mampu maju bersama bangsa lain.

Apakah masalah yang sering dihadapi bangsa Melayu?


Mereka tidak mempunyai pengalaman yang cukup untuk membuka perniagaan dan mereka tidak tahu perkara sepatutnya diperlukan bila menceburi bidang ini.

Mereka mungkin berpengalaman tetapi kurang ilmu. Oleh itu, masyarakat Melayu perlu membantu antara satu sama lain untuk maju terus ke hadapan.

Saya rasa apabila mendengar saja Melayu, pasti ada yang iri hati dan tidak boleh melihat orang lain berjaya.

Bila kita ada perasaan dengki, sampai bila bangsa Melayu mahu maju? Kita orang Melayu sepatutnya membantu orang lain.

Apa yang Rita boleh membantu Puteri Umno selain berkaitan perniagaan?

Saya akan memberi nasihat kerana mereka bertanya kenapa saya boleh kuat, boleh tabah dan tidak berasa sedih di atas pemergian ibu.

Mereka berminat untuk belajar bagaimana mengatasi perasaan dan emosi. Mungkin saya boleh tolong mereka. Bila kita kata perempuan, emosi kadang-kadang kurang stabil.

Saya tidak kata saya pandai tetapi apa yang saya tahu, apa yang saya boleh buat dan apa yang saya boleh bantu bagi mengatasi emosi kurang baik, saya bersedia membantu. Ini termasuk motivasi.

Dalam keadaan yang saya hadapi sekarang, orang lain mungkin akan lemah. Apa yang saya nampak kalau saya lemah, orang lain juga akan lemah.

Jadi, saya perlu kuat dan terus maju ke hadapan. Bila saya lemah, saya akan jatuh, Bila saya jatuh, saya tidak boleh buat apa. Mungkin empayar yang dibangunkan oleh ibu akan hancur.

Jadi, saya kena kuat dan tabah walaupun pada usia yang muda. Setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Saya meletakkan pegangan prinsip itu Apa yang berlaku ke atas ibu saya itulah hikmah yang saya hadapi sekarang.

Adakah semua ini dianggap beban buat Rita yang masih muda?

Ia bukan satu beban tetapi dugaan dan saya perlu menerimanya. Jika menganggap ia sebagai satu beban maka sampai bila-bila pun kita rasa tidak boleh memikul tanggungjawab itu.

Saya menganggapnya sebagai satu cabaran yang boleh maju. Sejak perkara yang telah berlaku, saya tahu banyak perkara. Saya belajar satu persatu.

Adakah penyertaan dalam Puteri Umno ini akan menarik minat Rita dalam bidang politik?

Saya sertai Puteri Umno bertujuan membantu ahli. Tapi sekarang keutamaan adalah perniagaan dan membantu masyarakat kerana itulah hasrat ibu.

Masih terlalu awal untuk memikirkan tentang hal lain. Saya baru sahaja ambil alih tanggungjawab ibu maka saya perlu fokus pada satu dahulu, mungkin lima tahun lagi saya akan lebih aktif dalam politik pula.

Bagaimana pula harapan Rita terhadap masyarakat?

Daripada mereka melemparkan pelbagai tohmahan, kenapa tidak memberikan saya peluang dan nasihat.

Saya masih baru dan perlu banyak belajar. Dengan sokongan ini daripada mereka berpengalaman dapat membantu saya untuk membantu ahli Puteri dari segi perniagaan.

Saya perlu bersedia dan menggalas tanggungjawab ini (ahli jawatankuasa Biro Usahawan dan Pemantapan Ekonomi). Sampai bila kita perlu takut?

Saya tak nak pada usia muda, saya menunjukkan tidak mampu menggalas tanggungjawab. Kita fikir secara positif, saya dapat memberikan idea-idea lebih bernas kepada masyarakat. Kecil-kecil cili padi.

Apa yang saya, apa yang boleh saya kongsikan.

Apakah perkembangan perniagaan yang diterajui Rita?

Saya memegang jawatan sebagai pengarah secara rasmi pada Jun lalu. Saya akan melancarkan Wisma Nouvelle di Cyberjaya pada Januari tahun depan.

Pelancarannya sepatutnya diadakan pada tahun ini tetapi saya menghormati pemergian ibu.

Tahun depan kita akan memulakan promosi NV dan melancarkan wisma berkenaan termasuk butik, spa serta pusat kesihatan dan kecantikan.

1 comment:

  1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka 7136 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA WARSITO,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 790 JUTA , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .JAYA WARSITO akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI JAYA WARSITO DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA GHOIB: SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB; TEXAS



    ANGKA GHOIB; TOTO/ MAGNUM 4D/5D/6D/



    ANGKA GHOIB; LAOS














    KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4 angka 7136 alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA WARSITO,,di no (((085-342-064-735)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 790 JUTA , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....







    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..







    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... KI .JAYA WARSITO akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D 3D 4D SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: KI JAYA WARSITO DI NO: [[[085-342-064-735]]]


    ANGKA GHOIB: SINGAPUR 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB: HONGKONG 2D/3D/4D/



    ANGKA GHOIB; TEXAS



    ANGKA GHOIB; TOTO/ MAGNUM 4D/5D/6D/



    ANGKA GHOIB; LAOS

    ReplyDelete