Monday, April 25, 2011

Rebung Madu


Rebung madu jana pendapatan

PENDANG – Rebung adalah sejenis sayuran yang hanya digemari segelintir individu sahaja terutamanya golongan tua yang tinggal di kawasan kampung, namun lain pada masa kini apabila banyak golongan muda sudah mula mengenali dan menggemarinya.

Rebung boleh didapati di hutan dan kaki bukit yang mempunyai pokok buluh, namun usaha mencari makanan itu dianggap begitu sukar.

Warga emas, Ahmad Daim, 74, membuka fikiran untuk menanam rebung madu bagi menggantikan rebung hutan yang sukar diperoleh memandangkan permintaan terhadapnya begitu tinggi pada masa kini.

Ahmad berkata, dia sudah mengusahakan tanaman buluh madu bagi mendapatkan rebung di tanah miliknya di Kampung Paya Sulaiman, Pendang dengan tanaman sebanyak 300 pokok.

Menurutnya, setelah pulang dari melihat tanaman rakannya yang berjay,a menyebabkan dia mula berani untuk menanam pokok buluh madu.

“Tanaman pokok buluh madu ini adalah sangat mudah, kerana tidak perlu menyiram atau memerlukan penelitian yang rapi seperti tanaman-tanaman lain,” katanya.



Rebung madu istimewa

Tanaman rebung madu mempunyai keistimewaannya tersendiri berbanding tanaman rebung hutan yang mempunyai bulu dan miang apabila menghampiri pokoknya.

Katanya, buluh madu tidak mempunyai bulu di rebungnya dan mudah untuk diambil memandangkan pokoknya tidak rimbun ke bawah tanah dan begitu manis serta mudah untuk ditanam walaupun di sekitar kawasan rumah.

“Setiap tiga hari sekali saya mengutip rebung madu dengan memperoleh lebih 30 kilogram untuk dihantar kepada pembeli.

“Tanaman dan hasil kutipan rebung dibantu anak dan cucu yang tinggal berhampiran kawasan itu yang begitu menyokong penuh tanaman rebung madu yang diusahakan saya,” katanya.

Ahmad berkata, dia berasakan tanaman buluh madu ini adalah yang paling mudah diusahakan berbanding banyak tanaman lain, kerana hasil rebung dapat dijual dalam masa enam bulan selepas ditanam.

:“Saya menghantar rebung di beberapa kedai makan sekitar Pekan Pendang dan Tanah Merah dengan harga RM4 sekilo dan kadang-kala, harga itu dijual dengan rendah apabila diambil dengan kuantiti yang banyak,” katanya.

Selain menjual rebung madu, dia juga menyediakan jualan benih pokok buluh berkenaan dengan harga RM5 sepokok dan mana-mana individu yang ingin mempelajari tanaman itu boleh menghubunginya di talian 013-5158719.

Ahmad kini meluahkan rasa lega, kerana secara puratanya memperoleh pendapatan lebih RM2,000 sebulan hasil tanaman rebung yang diusahakannya itu.

1 comment: