Saturday, March 17, 2012

jom tanam kenaf

Untung besar tanam kenaf


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
HAMZAH...hulur bantuan RM2,500 satu hektar
HAMZAH...hulur bantuan RM2,500 satu hektar
PEKEBUN kecil digalakkan menanam pokok kenaf bagi menggantikan tanaman yang diusahakan mereka sebelum ini kerana permintaan daripada syarikat luar negara terhadap serat kini semakin meningkat.
Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Hamzah Zainuddin berkata, pekebun kecil yang mengusahakan tanaman itu akan memperoleh keuntungan besar kerana serat dari pokok itu digunakan syarikat besar dari Korea dan Jepun dalam pelbagai industri.

“Kita mahukan pekebun kecil yang mempunyai tanah terbiar mengusahakan tanaman ini (pokok kenaf) kerana hasilnya baik, pokok ini boleh tumbuh antara tiga hingga empat bulan dan pulangannya lebih baik.
“Permintaan serat oleh mereka (syarikat besar) juga meningkat kerana boleh digunakan untuk bahan komponen badan kereta, perabot, tekstil dan sebagainya,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan program Hello Komoditi di Dewan Sekolah Menengah Vokasional Bagan Serai di Pulau Pinang, semalam.

Program Hello Komoditi yang ketiga diadakan di daerah Kerian adalah untuk meningkatkan kesedaran dan pengetahuan orang ramai, khususnya golongan belia dan pekebun kecil mengenai kepentingan tanaman komoditi, seterusnya menarik minat mereka untuk menceburi bidang dan kerjaya di sektor perusahaan perladangan dan komoditi.

Sehubungan itu, dalam usaha membantu pekebun kecil mengusahakan tanaman tersebut, katanya, kerajaan memberi bantuan kewangan dari semasa ke semasa.

“Kita juga beri bantuan benih, bantuan RM2,500 untuk satu hektar tanah termasuk sewa tanah. Bantuan ini sama juga diberi kepada tanaman yang lain. Selain itu Lembaga Kenaf dan Tembakau Negara (LKTN) dipertanggungjawabkan untuk memberi latihan kepada pekebun kecil mengenai kaedah penanaman pokok itu,” katanya.

Mengenai sambutan terhadap penanamannya, beliau berkata setakat ini 2,000 hektar tanah di seluruh negara ditanam dengan pokok kenaf. - Bernama

No comments:

Post a Comment