Tuesday, September 28, 2010

Biskut


Rahsia kejayaan biskut kelapa Noraini


NORAINI Yahya menunjukkan sebahagian daripada biskut kelapa keluaran syarikat Shahrine Food Industries di Sungai Siput.

SUNGAI SIPUT 27 Sept. - Usaha kecil-kecilan seorang pembuat biskut kelapa, dengan hanya bermula di bawah rumah namun tanpa mengenal erti putus asa akhirnya berjaya meletakkan dirinya setaraf dengan usahawan lain.

Kejayaan yang dicapai oleh Noraini Yahya, 42, seorang suri rumah, hakikatnya banyak dipengaruhi oleh pengalaman dalam menceburi bidang perniagaan makanan selain menjalankan jualan langsung dari rumah ke rumah.

Sebelum itu, Noraini pernah bekerja sebagai operator pengeluaran di beberapa buah kilang sekitar negeri ini selama 12 tahun.

''Saya memberanikan diri berhenti kerja dan mencuba nasib dengan menceburi perniagaan membuat biskut kelapa.

''Waktu itu, aktiviti saya hanya dijalankan di kawasan bawah rumah," kata Noraini ketika ditemui di bengkel biskut kelapa miliknya di Kampung Nasib, Enggor, dekat sini baru-baru ini.

Dia memberitahu, projek yang bermula pada 2003 itu berbekalkan modal RM10,000.

''Wang tersebut cukup untuk membeli sebuah ketuhar dan peralatan lain yang diperlukan. Buah kelapa diperoleh daripada sekitar kampung termasuk yang dijual di Kuala Kangsar dan Sungai Siput," katanya.

Menurut Noraini, dia juga bertuah kerana berpeluang mengikuti kursus di Pusat Bimbingan Usahawan selama enam bulan ketika mahu memulakan perniagaan itu.

Antara lain katanya, pihak terbabit mengajarnya tentang teknik-teknik bagi menjalankan perniagaan, pengurusan, cara penyelenggaraan dan menyelaraskan akaun.

Tanpa rasa kesal, ibu kepada lima orang anak ini terus melangkah ke hadapan dan pada 2005, dia memberanikan diri membuat pinjaman RM70,000 daripada Bank Rakyat selain menerima bantuan membesarkan bengkel sebanyak RM30,000.

Berikutan permintaan yang kian bertambah, Noraini turut mendapatkan bantuan Tekun Nasional, Majlis Amanah Rakyat (Mara), Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA).

Hasilnya kini, syarikat milik Noraini, Shahrine Food Industries semakin menunjukkan kemajuan.

Mengulas perkembangan memberangsangkan itu, kata Noraini, syarikatnya memerlukan kira-kira 12,000 biji kelapa sebulan bagi memenuhi permintaan pasaran semasa.

Buah kelapa yang menjadi bahan utama dalam pembuatan biskutnya itu katanya, terpaksa diperoleh dari Bagan Datoh dan Sitiawan.

Dengan dibantu lima pekerja, produk yang dihasilkan Noraini kini berjaya menembusi pasar raya Giant dan Mydin, Inflow Trading, Ko Halal serta kedai-kedai biskut dan kedai runcit di Kuala Lumpur, Selangor, Perlis, Kedah selain Perak khususnya di kedai-kedai milik bumiputera.

Dalam masa sama katanya, promosi yang dilakukan oleh pihak FAMA di pameran-pameran tertentu dan pasar-pasar tani terbuka membantu melonjakkan lagi permintaan biskut kelapanya.

Ditanya tentang rahsia kejayaannya, Noraini menjelaskan, dia amat mengutamakan kualiti produk bagi memastikan orang ramai terus menjadi pelanggannya.

Bagi Noraini, walaupun kejayaan kini menjadi miliknya, namun jauh di sudut hati, dia masih ingin mengembangkan lagi perniagaannya.

Dia mengakui dirinya belum puas dengan pencapaian yang ada sebaliknya akan terus berusaha dengan lebih gigih lagi.

''Usaha perlu diteruskan. Saya berhasrat untuk memasuki pasaran yang lebih luas sehingga ke luar negara.

''Cita-cita saya untuk membesarkan perniagaan ini. Banyak lagi perlu ditambah bukan setakat bengkel yang ada perlu dibesarkan tetapi peralatan seperti mesin memproses kelapa, ketuhar dan kemudahan lain yang memerlukan kos yang besar," ujarnya.

No comments:

Post a Comment