Sunday, August 19, 2012

dodol banting

Dodol Banting tahan tiga bulan


SEORANG pekerja membungkus dodol mengikut berat.


PADA zaman dahulu, dodol hanya boleh dinikmati semasa musim perayaan khususnya Hari Raya Aidilfitri atau kenduri-kendara seperti majlis perkahwinan.
Tetapi kini, manisan tradisional itu boleh dinikmati pada bila-bila masa. Kebiasaannya dodol dihasilkan oleh mereka yang telah berusia disebabkan proses membuatnya yang agak rumit.
Jarang sekali ada generasi muda yang mahir membuat dodol seperti Rasidi Jamal, seorang usahawan dari Kampung Endah, Banting, Selangor.
Rasidi, 40, mewarisi resipi membuat dodol secara turun-temurun daripada keluarganya.
“Keluarga saya memang membuat dodol tetapi bukan untuk dikomersialkan. Hanya untuk dimakan sendiri selain menjamu saudara-mara, sahabat handai dan jiran tetangga pada hari raya.

Tradisional
“Saya mula terfikir untuk mengetengahkan resipi ini apabila majoriti tetamu yang merasai dodol ini bertanya kenapa ia tidak dijadikan satu perniagaan.
“Daripada situ, saya mendapat idea untuk menubuhkan perniagaan atas nama Lanang Enterprise yang beroperasi di sebuah bangsal dekat rumah saya pada tahun 2007,” cerita Rasidi.
Beliau memberitahu, bahan yang diperlukan untuk membuat dodol ialah santan kelapa, tepung pulut, gula pasir, gula melaka dan garam. Semua ramuan itu diadunkan secara berterusan selama lebih kurang sembilan jam.
Setiap kali membuat dodol, Rasidi menggunakan sebanyak lapan kilogram (kg) beras pulut, 70 biji kelapa, 13kg gula pasir dan 5kg gula melaka.
Semua kerja lain dilakukan secara manual kecuali memarut kelapa yang menggunakan mesin.
Tambahnya, jika kebanyakan pengusaha dodol lain banyak dibantu oleh mesin, Rasidi lebih suka menghasilkan dodol yang dikacau sendiri dengan tangan dan dimasak dengan dapur kayu.
Menurutnya, teknik pembuatan dodol secara tradisional itu menjadi satu tarikan kepada penggemar dodol kerana ada dalam kalangan mereka yang suka melihat cara dodol itu dihasilkan.
“Rasa dodol juga berbeza jika menggunakan dapur kayu api. Saya tidak mahu pakai mesin kerana ingin menjaga kualitinya.
“Saya juga mengekalkan warna asal dodol yang berwarna perang gelap walaupun ia didatangkan dalam tiga perisa iaitu asli, durian dan coklat.
“Dodol coklat hanya dibuat berdasarkan permintaan pelanggan. Setakat ini, dodol durian mendapat banyak tempahan daripada pelanggan Melayu dan Cina,” ujarnya sambil memberitahu, keunikan dodolnya terletak pada bau dan sifatnya yang tidak melekat apabila dimakan.
Kelapa tua
Rasidi berkata, untuk menghasilkan dodol yang sedap, santan daripada kelapa yang cukup tua digunakan. Dalam seminggu, dia akan mengacau dodol sebanyak tiga kali dengan setiap kali menghasilkan sebanyak 40kg dodol.
Setelah siap dibungkus, ia dipasarkan ke beberapa buah kedai dan kilang perusahaan industri kecil sederhana (IKS) di sekitar Banting dengan jenama Dodol Salam.
Kesemua dodol keluaran syarikatnya dibungkus mengikut berat. Setiap satu kilogram berharga RM16 bagi dodol asli dan durian manakala RM18 bagi dodol coklat. Jangka hayat dodol keluaran Rasidi adalah selama tiga bulan.
“Jangka hayat dodol bergantung kepada cara dodol itu diproses. Kadangkala ia tidak tahan lama disebabkan tidak cukup masak. Saya juga tidak meletakkan bahan pengawet.
“Selalunya, saya akan merendam dodol yang telah dibungkus dengan plastik ke dalam air panas dengan suhu 80 darjah Celcius selama 15 minit untuk mematikan bakteria selain membolehkan dodol itu tahan lama,” beritahu beliau yang mengikuti Kursus Pemprosesan Makanan anjuran Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI).
Ujarnya lagi, cabaran untuk menghasilkan dodol ialah kekurangan dari segi bahan mentah seperti kelapa.
Walaupun menjalankan perniagaan menjual santan pada masa ini, bekalan kelapa masih sukar diperoleh.
“Melihat keadaan itu, saya mengambil inisiatif dengan menanam sendiri 100 batang pokok kelapa,” ujar Rasidi.

No comments:

Post a Comment