Monday, December 20, 2010

Kopi


Terang Bulan sasar jualan RM6 juta

Hazilah Abd. Rahman menunjukkan produk keluaran syarikat itu di Pulau Pinang, baru-baru ini.

BUKIT MERTAJAM 19 Dis. - Syarikat pengeluar kopi campuran berasaskan guarana pertama di Malaysia, Terang Bulan Food Industries Sdn. Bhd. (Terang Bulan) menyasarkan nilai jualan sehingga RM6 juta pada tahun depan.

Sasaran itu berdasarkan penerokaan pasaran baru di China yang mampu meraih pulangan sehingga RM400,000 sebulan yang merupakan eksport terbesar mereka setakat ini.

Sejak empat tahun lalu, syarikat milik bumiputera itu, telah berjaya menembusi pasaran Thailand, Brunei dan Indonesia selain memasarkan secara kecil-kecilan di China sejak dua tahun lalu.

Pengarah Urusannya, Hazilah Abd. Rahman berkata, mulai bulan depan, Terang Bulan akan memasuki pasaran China secara tetap dengan penghantaran satu kontena setiap bulan.

"Saya berterima kasih kepada Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) yang membawa saya meneroka pasaran di negara itu melalui Ekspo ASEAN-China 2010 baru-baru ini.

"Dalam minggu ini, saya akan ke China untuk memeterai perjanjian dengan sebuah syarikat yang bakal menjadi pembekal kita di sana," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di kilangnya di Kompleks SME Bank, Bukit Minyak, di sini.

Di antara produk keluaran syarikat itu yang terkenal adalah minuman Guarana Cappucino selain Guarana Callogen, Guarana Hot Chocolate, Guarana Cookies, kopi campuran dan teh.

Hazilah juga berkata, mereka kini dalam proses untuk berpindah ke sebuah kilang baru yang lebih besar menjelang 2012.

"Kami juga sedang dalam peringkat kajian dan pembangunan (R&D) untuk mengeluarkan produk baru iaitu Moccacino Guarana yang dijangka berada di pasaran tahun depan.

"Saya berharap dengan adanya produk baru ini jenama Terang Bulan akan terus dikenali ramai sejak 1976 lagi," ujarnya.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:
• Firma tempatan tawar prod

No comments:

Post a Comment