Friday, May 18, 2012

jaga solat bawa tuah

Jaga solat faktor kejayaan
Wartawan Sinar Harian
18 Mei 2012
kejayaan
Muhammad Azfar (berdiri, kiri) bersama Nurul Najihah (duduk, kanan) berkongsi rahsia kejayaan masing-masing bersama tiga lagi pelajar istimewa yang turut mendapat anugerah kecem
JOHOR BAHRU – Kecacatan fizikal sebagai insan kerdil serta ejekan rakan sebaya tidak menjadi penghalang kepada Nurul Najiha Ishak, 16, mencapai kecemerlangan dengan keputusan 8A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang lalu.

Nurul Najiha berkata, cabaran yang dihadapi menjadikannya lebih bersemangat untuk bersaing dengan rakan-rakan lain bagi membuktikan dirinya juga mampu berjaya seperti insan normal lain.

Anak ketiga daripada lima beradik ini yang bercita-cita menjadi doktor berkata, resipi kejayaannya adalah dengan sentiasa menjaga hubungan di antara Tuhan dan manusia di samping usaha gigih dalam pelajaran.

“Memang ada rakan-rakan yang mengejek dan menghina kekurangan saya, tetapi saya sudah biasa dengan keadaan ini dan terus bertekad untuk mencapai kecemerlangan dalam pelajaran.

“Selain menumpukan perhatian sepenuhnya dalam proses pembelajaran, saya juga sentiasa menjaga hubungan dengan Tuhan iaitu menunaikan solat dan melakukan ibadat dengan sempurna.

“Selain itu, saya juga mengelakkan dari menyakiti hati orang lain dan berlaku baik terhadap kedua ibu bapa, keluarga serta orang di sekeliling,” katanya.

Anak kepada pasangan petani dan suri rumah yang berasal dari Tongkang Pecah, Batu Pahat ini berharap dia akan terus sukses dan menempa kecemerlangan pada masa akan datang bagi merealisasikan hasrat membantu masyarakat sebagai doktor.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada Majlis Kecemerlangan Pelajar Istimewa PMR dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Peringkat Negeri Johor anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat, di sini, semalam.

Sementara itu, pelajar cemerlang SPM, Muhammad Azfar Firdaus Azlah, 18, berkata, pencapaian 9A dalam SPM tahun lalu menyuntik semangat kepadanya untuk terus mencapai kejayaan.

“Akibat penyakit albino, saya terpaksa belajar menggunakan teleskop di sekolah kerana menghadapi masalah penglihatan.

“Namun saya bersyukur dengan kehadiran keluarga, guru dan rakan-rakan yang tidak jemu memberi sokongan dan membantu saya dalam pelajaran,” katanya.

Muhammad Azfar yang berasal dari Kampung Api-api, Pontian ini berkata, beliau berhasrat untuk menyambung pelajaran ke luar negara dalam bidang ekonomi selepas kejayaan yang dikecapnya itu.

No comments:

Post a Comment