Thursday, May 17, 2012

tebus kegagalan

Tebus gagal penuh gaya

Oleh Ahmad Isyafiq Mad Desa
am@hmetro.com.my
E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
SHAH ALAM: Kegagalan menamatkan pengajian di peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) tujuh tahun lalu menjadi kekuatan buat Mohd Fairus Ahmad, 28, yang tekad tidak mahu mengulangi kesilapan sama hingga meraih Anugerah Naib Canselor pada Istiadat Konvokesyen Universiti Teknologi Mara (UiTM) ke-76 di Dewan Agong Tuanku Canselor (DATC), di sini, semalam.
Mohd Fairus penerima Diploma Sains Komputer dan Matematik dengan nilai purata gred kumulatif (CGPA) 3.82 berkata, kenangan pahitnya itu terubat dengan anugerah yang berjaya diraih.

Menurutnya, ketika gagal menamatkan pengajian tujuh tahun lalu, ibu bapa adalah insan yang paling kecewa dengan keadaan itu.

“Pertama kali menjejakkan kaki di universiti ini sebagai penuntut diploma pada usia yang agak lanjut adalah cabaran yang hebat.

“Tetapi, gurau senda rakan-rakan yang jauh lebih muda menjadi pemangkin untuk meneruskan pengajian sehingga berjaya.

“Selain itu, saya tekad meneruskan pengajian kerana tidak mahu mengulangi kesilapan lalu seperti yang diharapkan ibu bapa,” katanya ketika ditemui selepas menerima Anugerah Naib Canselor, di sini, semalam.


Mohd Fairus yang juga generasi kedua peneroka Felda di Felda Lok Hong Timur, Kota Tinggi, Johor, hadir bersama ibu dan abangnya iaitu Faridah Abdul Samad, 48, dan Firdaus Ahmad, 30.

Faridah berkata, kejayaan anaknya itu adalah anugerah berganda selepas pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk seramai 112,635 peneroka Felda menerima durian runtuh RM15,000 satu keluarga pada Selasa lalu di Jerantut, Pahang.

“Saya bersyukur dia berjaya menamatkan pengajian. Sewaktu pertama kali dia menyatakan hasrat untuk belajar hati saya sangat gembira,” katanya.

“Tambahan pula pada kali ini dia berjaya dengan cemerlang dan ia keseronokan berganda selepas berita gembira pengumuman Perdana Menteri untuk Felda, ia adalah anugerah yang terhebat,” katanya.

Faridah berkata, walaupun anaknya itu pernah gagal dalam pengajian sebelum ini, keluarganya terus memberikan galakan apabila Mohd Fairus membuat keputusan menyambung semula pengajian di UiTM.

No comments:

Post a Comment