Friday, May 20, 2011

Rempah Rendang


Rempah rendang N9

Oleh ZUHAYATI YAZID


Rohati Abu Kasim bersama rempah rendang N9 yang dihasilkannya.

HIDANGAN rendang begitu sinonim dengan selera kebanyakan orang Melayu di negara ini dan menjadi juadah istimewa menjelang musim perayaan atau kenduri.

Rendang yang bahan utamanya diperbuat daripada daging atau ayam sememangnya enak dimakan terutama bersama ketupat, lemang, pulut atau nasi putih.

Namun, penyediaan rendang yang mengambil masa yang terlalu lama untuk dimasak seringkali menjadikan seseorang lebih senang membeli di luar yang mana kebiasaannya kurang enak dan mahal.

Kini penggemar rendang tidak perlu lagi menyingsing tangan dan bersusah payah untuk menyediakan hidangan tersebut apabila R&S Multi Resources menghasilkan rempah rendang N9 yang boleh menjimatkan masa untuk menyediakannya.

Pemiliknya, Rohati Abu Kasim,60, memberitahu, dengan menggunakan rempah rendang N9, ia menyenangkan tugas wanita hari ini terutama yang berkerjaya untuk menyediakan hidangan tradisi tersebut kepada keluarga.

Dia yang merupakan anak jati Rembau, Negeri Sembilan memberitahu ilham untuk menyediakan rempah segera itu timbul selepas melihat kesibukan wanita yang bekerjaya menguruskan rumahtangga terutama dalam aspek menyediakan hidangan untuk keluarga.

"Melihat anak-anak perempuan sibuk dengan kerjaya dan tidak sempat menyediakan hidangan yang sihat kepada keluarga memberikan idea kepada saya untuk menyediakan rempah yang sudah siap sedia ini,'' ujarnya ketika ditemui di rumahnya di Taman Midah, Cheras, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Bermula dari situ, dia mula membuatkan rempah tersebut untuk kegunaan anak-beranak.

Namun, kerana keenakan yang tersendiri ramai yang meminta dia memasarkannya.

Ceritanya Rohati lagi, rempah segera itu bukan sahaja sesuai untuk membuat rendang tetapi juga sesuai untuk sup, soto dan juga bahan untuk menggoreng seperti daging dan soto goreng.

Jelasnya, ia hanya memerlukan pengguna memasak bahan mentah bersama rempah tanpa perlu melalui proses biasa seperti menyediakan bumbu masakan terlebih dahulu. Ini dapat menjimatkan masa selain memudahkan pengguna.

Rohati memberitahu, dia mendapatkan resepi daripada moyangnya yang merupakan tukang masak tersohor di Rembau.

"Masa kecil-kecil dahulu, saya selalu melihat moyang memasak rendang ketika ada kenduri-kendara di kampung. Jadi mungkin sering melihat membuatkan saya boleh memasaknya sendiri,''katanya.

Mengenai ramuan pula Rohati berkata, dia menggunakan bahan yang segar dan berkualiti bagi pastikan mutu keluarannya terjamin.

Rohati memberitahu, biasanya pembeli akan datang sendiri ke rumah untuk mendapatkan bekalan. Bagaimanapun dia juga menggunakan khidmat pos untuk penghantaran jauh.

Bagi yang berminat mendapatkan rempah tersebut boleh mengunjungi www.rempahkakt.blogspot.com atau menghubungi terus 012-2345057.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment