Monday, May 2, 2011

Wakil Murtabak


Peluang jadi pengedar Murtabak Raja

Oleh AZELI ALI
azeli.ali@utusan.com.my



BUKIT MERTAJAM 1 Mei - Biarpun baru empat bulan menjadi stokis Murtabak Raja keluaran Muslim Best Food Industries Sdn. Bhd., syarikat Wan Enterprise mampu mengedarkan hampir 3,000 pek hidangan yang pernah menjadi sajian istana itu.

Menurut Pengurus Wan Enterprise, Wan Nur Hazeera Wan Rohaizai, kejayaan itu dicapai bersandarkan minat untuk mencari pendapatan tambahan biarpun tanpa pengalaman dalam bidang perniagaan.

Katanya, berdasarkan maklum balas pembeli, ternyata Murtabak Raja memiliki keistimewaan tersendiri dengan pelbagai pilihan iaitu perasa daging tempatan berperisa lada hitam, sardin bersos salsa nanas dan kari ayam rempah ratus tradisional.

"Pada masa ini, saya membuat promosi di Pasar Tani Mega Tasek Gelugor dan sambutan yang diterima daripada pelanggan amat menggalakkan malah rata-rata memuji keenakan murtabak ini.

"Biarpun harganya sedikit mahal iaitu RM16, namun dengan berat mencecah satu kilogram, ia cukup untuk dimakan oleh empat orang dewasa dan boleh disimpan di dalam tempat beku peti sejuk selama setahun," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia, di sini baru-baru ini.

Tambah Wan Nur Hazeera, jika disimpan di ruang biasa di dalam peti sejuk pun, ia mampu bertahan selama tiga bulan dan itulah keistimewaan Murtabak Raja.

Jelasnya, melalui kerjasama Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian (MARDI), produk berkenaan mampu dihasilkan dengan saiz lebih besar, tebal dan padat, berintikan 100 peratus daging lembu dan ayam tempatan serta sardin berkualiti bersalut telur gred tinggi dan bawang segar.

"Selain murtabak, kami turut mengedarkan beberapa produk lain antaranya karipap, popia cendawan berkeju dan samosa coklat pisang yang juga keluaran syarikat Muslim Best.

Menurut Wan Nur Hazeera, pihaknya berhasrat untuk memperluaskan edaran makanan sejuk beku ini.

Mereka yang berminat boleh menghubungi talian 013-4618876 atau di laman facebook dengan menaip murtabak raja (stokis Pulau Pinang).

No comments:

Post a Comment