Thursday, May 12, 2011

Skim Keli

Skim Raja Keli peluang jana pendapatan sampingan

PASIR MAS 11 Mei - Sebuah syarikat pengeluar produk berasaskan ikan keli yang terbesar di negeri ini, AZZ Marketing Bhd. memperkenalkan Skim Raja Keli kepada masyarakat untuk menjana pendapatan sampingan.

Ketua Pegawai Operasinya, Mohd. Johari Mohd. Razali berkata, skim itu berkonsepkan kongsi tani sebagaimana termaktub di bawah Divisyen 5 Bahagian IV Akta Syarikat 1965.

Katanya, tiga kelebihan ditawarkan kepada pelanggan yang menyertai skim itu antaranya modal permulaan yang rendah.

“Skim Raja Keli ini dilulus dan berdaftar dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) manakala MyPremier Trustee (Malaysia) Bhd. dilantik sebagai pemegang amanah atau pemantau kepada skim ini.

“Selain itu modalnya yang rendah iaitu RM1,600 bagi setiap pakej ditawarkan untuk pelaburan di dalam penternakan ikan keli,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mohd. Johari berkata, bagi setiap pakej ikan keli pelabur mempunyai kepentingan kepada 800 ikan keli separa matang termasuk fasiliti penternakan ikan selama dua tahun bersamaan lapan pusingan dengan tempoh setiap pusingan adalah tiga bulan.

Tambahnya, di bawah skim itu pihaknya telah mewujudkan sebanyak 10,000 unit pakej ikan keli berdasarkan jumlah seluruh keluasan tapak penternakan seluas kira-kira empat hektar.

“Setiap satu ekar (0.4 hektar) tanah boleh menampung 100 sangkar ikan keli bersaiz enam meter persegi dan boleh diisi dengan 800,000 ekor ikan keli separa matang,” jelasnya.

Beliau berkata, daripada 10,000 unit tersebut, 7,000 unit Pakej Raja Keli ditawarkan kepada orang awam manakala selebihnya akan dipegang oleh syarikat pengurusan yang disifatkan sebagai pakej simpanan bagi tujuan risiko kematian ikan dan lain-lain perkara yang berkaitan.
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

1 comment:

  1. JoM siNggAh BlOG IkAn kELi..maCaM2 cErItA iKAn kELI aDa dI sini.....")AnYwAY sAlAM uKhWaH...

    ReplyDelete