Friday, March 4, 2011

Tokeh serunding


Tinggal kerjaya pilih jual serunding

Oleh NORZAINURA ABDUL MAJID
editjohor@utusangroup.com.my

Azliya Jamil dan Shahizam Abu Bakar sanggup meninggalkan gaji lumayan untuk mengusahakan House Of Serunding.

BATU PAHAT 3 Mac – Semangat untuk menjadi seorang usahawan berjaya sentiasa ada dalam jiwanya meskipun mempunyai pekerjaan tetap dengan gaji lumayan serta memegang segulung ijazah.

Berbekalkan semangat serta minat yang jitu, Azliya Jamil, 44, dan suaminya, Shahizam Abu Bakar, 41, mengorbankan kerjaya masing-masing dan menerokai bidang perniagaan berasaskan makanan sejak lima tahun lalu.

Kedua-duanya adalah pemegang Ijazah Kejuruteraan Elektrik dan Elektrikal dari Universiti Manchester, United Kingdom, sedikit pun tidak berasa rugi meninggalkan kerjaya masing-masing iaitu Azliya sebagai pensyarah di salah sebuah universiti tempatan manakala Shahizam bekas jurutera.

Mereka bermula dengan modal RM300 untuk membeli sebuah kuali dan bahan mentah bagi memulakan perniagaan serunding daging yang sememangnya mempunyai permintaan tinggi dalam pasaran.

Berdasarkan kepada minat mendalam dalam perniagaan, mereka mengusahakan serunding dengan membuka syarikat Pristine Quality Enterprise pada 2006 dan dua tahun kemudian bertukar kepada syarikat sendirian berhad.

Mereka menjalankan perniagaan dengan menjadikan sebahagian rumah sebagai bengkel mini di Parit Besar Bagan dekat sini sebagai tempat operasi.

Menurut Azliya, serunding daging dan ayam keluaran mereka menggunakan jenama House Of Serunding dan telah mendapat sijil halal untuk pasaran tempatan dan luar.

Pada masa ini, serunding keluaran syarikatnya dipasarkan ke sekitar negeri ini dan turut mendapat permintaan dari Brunei, namun, setakat ini, belum dapat memenuhi permintaan itu kerana tidak mampu menghasilkan dalam kuantiti banyak ekoran belum mempunyai mesin yang mencukupi.

Menurutnya, kini mereka hanya mampu menghasilkan satu tan serunding sebulan yang dijual dengan harga RM5 bagi 50 gram dan RM8 untuk 80 gram.

Serunding keluaran syarikat mereka boleh didapati di beberapa pasar mini terpilih selain mendapat tempahan tetap daripada Angkatan Tentera Malaysia (ATM), jabatan kerajaan dan masyarakat setempat.

“Kejayaan ini kerana kami berkongsi minat yang sama untuk berniaga dan mempunyai pendapatan hasil usaha sendiri berbanding makan gaji. Kami berasa puas apabila produk yang dihasilkan mendapat sambutan baik daripada pelanggan,” kata Azliya.

Untuk meluaskan lagi pasaran produk berkenaan, mereka memerlukan sebuah bangunan baru, bilik sejuk dan pelbagai kelengkapan lain yang dianggarkan mencecah RM80,000.

“Untuk itu kami memerlukan bantuan kerana setakat ini belum mampu membina bangunan sendiri dengan prasarana tersebut,” katanya.

Beliau memberitahu, mereka turut mendapat bantuan geran membeli peralatan dan mesin daripada Jabatan Veterinar bernilai RM30,000 pada 2008 dan RM40,000 pada tahun berikutnya.

Ibu kepada dua anak, Muhd. Shahid, 14, dan Muhd. Shafiq, 16, itu berharap perniagaan serunding resipi tradisional yang diusahakan bersama suami akan menjadi perniagaan keluarga dan dipasarkan ke pasaran global suatu hari nanti.

Bagi orang ramai dan pemborong yang ingin membuat tempahan boleh menghubungi Azliya dan suaminya di talian 07-4131801 , 013-7703413 dan 017-7216821 .

No comments:

Post a Comment