Tuesday, January 25, 2011

Cara Berniaga Org Cina vs Melayu

sblm kita nk bukak persatuan... baik tanye balik diri memasing... da bole ke kita nk jadi cam cina berniaga??? kalo ade 5 kedai jual produk yg sama.. boleh ke kita sama2 usaha nk tingkatkan perniagaan kita cam cina niaga??? bleh ke kita jadi cam cina... kalo sorg bukak kedai repair moto... sorg lg bukak kedai spare parts... bisnes cc plak...kalo market besa... bukak cc bebanyak pn xpe tp dgn syarat bilangan kastemer cukup utk smua cc carik makan...

yg aku nampak skang... kalo da nama melayu... x abes2 PHD... agak2 xleh belah... main turun rege... aku bengang gile nie!!!! ade sorg pengusaha cc melayu baru bukak cc radius 1km dari cc aku... suke2 die turunkan rege... da la blagak declare nk bukak cc masa masuk cc aku ari tu... pastu bukak sampai 24 jam... yg nyata market sini x besa... disebabkan die turun rege... akan menjejaskan bisnes cc kat sini... thn depan karen naik... lagi la jd beban...

baru2 ni aku risik... cc tu ade bekap UMNO plak... ni aku namakan melayu bangsat...

sory la ek kengkawan... aku emo... aku emo sbb aku sendiri melayu yg dipinggirkan oleh bangsa & negaraku sendiri...

so... sennag citer... agak2 kalo korang smua bleh toleransi sesame tokey2 melayu... baru aku sokong idea persatuan nie... kalo x... hanya omongan kosong je la...



aku setuju dengan alvarez_'s..
kebanyakan mana2 tempat pun kalau melayu dengan melayu niaga benda yang sama..
mesti salah sorang nak menjahanamkan bisnes yg sorang lagi..
kita kena terima hakikat bahawa melayu masih belum lagi boleh untuk ikut contoh cina berniaga..

ada suatu tempat cina bukak kedai runcit kecik je..
seberang jalan ada kedai minimarket cina punya gak..
mula2 heran gak macam mana kedai runcit cina yg kecik tuh boleh bertahan lama & tak tergugat langsung..
risik punya risik..mini market amik barang dari kedai runcit kecik tu letak d kedai minimarket..
ini one of part style cina punya berniaga..
untung sikit takpe asal tolong sama bangsa!!

No comments:

Post a Comment