Monday, January 10, 2011

Ikan Pekasam


Ikan pekasam resipi sendiri


Mohd. Ali Dahili turut membantu kerja-kerja pemprosesan.

Semuanya bermula kerana minatnya yang mendalam terhadap bidang masakan dan hobinya yang suka memasak.Pada masa yang sama, kegemarannya makan ikan pekasam sejak dari kecil telah menarik minat wanita ini untuk menghasilkan produk ikan pekasam secara komersial.

Lebih-lebih lagi kampungnya, Kampung Baharu, Jerantut yang terkenal sebagai kawasan ternakan ikan air tawar telah mendorong Habibah Mi @ Mat Amin, 60, untuk memajukan produk ikan pekasam daripada ikan air tawar.

Minatnya bagi menghasilkan produk ikan pekasam semakin menebal selepas mengikuti kursus pemprosesan makanan dengan Jabatan Perikanan Pahang.

Berbekalkan kursus yang dianjurkan jabatan terbabit, beliau telah mencuba pelbagai ramuan dan herba bagi menghasilkan ramuannya sendiri

bagi memberi rasa yang berlainan, lebih sedap dan berkhasiat.

"Setakat ini, belum ada pihak yang menghasilkan ikan pekasam daripada ikan air tawar secara komersial di negeri ini (Pahang). Negeri lain, tak tahu lah,'' katanya memulakan perbualan.

"Kalau tidak silap saya, yang ada cuma satu pengusaha di Pahang yang mengeluarkan ikan pekasam daripada ikan laut,'' tambah beliau.

Pesara Bahagian Pencen, Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) ini juga tidak berseorangan kerana beliau mendapat sokongan padu daripada suaminya, Mohd. Ali Dahili, 64.

Menurut Habibah, apa yang istimewa tentang produk ikan pekasam keluarannya ialah ia dihasilkan daripada resipi yang dicubanya sendiri hasil penyelidikan selama tiga bulan.

"Saya dan suami telah membuat penyelidikan dengan mencuba pelbagai ramuan dan herba bagi menghasilkan produk makanan yang berlainan, bukan sahaja ia sedap dimakan tetapi juga berkhasiat dan mengandungi herba-herba yang baik untuk kesihatan,'' katanya.

Bagi menjayakan usahanya itu, Habibah telah menubuhkan syarikat Wadah Warisan Enterprise dengan beliau sendiri bertindak sebagai pengurus dibantu oleh suaminya.

Suaminya pula melengkapkan projek berkenaan dengan mengusahakan kolam ternakan ikan air tawar tidak jauh dari rumah mereka di Kampung Baharu, Jerantut.

Habibah berkata, beliau mula secara serius menghasilkan produk ikan pekasam secara komersial sejak Ogos dua tahun lalu.

"Saya telah mengeluarkan sampel ikan pekasam menggunakan resipi yang saya hasilkan dan memberikannya kepada rakan-rakan, saudara mara dan penduduk kampung,'' katanya.

"Mereka memberi komen yang positif dengan menyatakan bahawa ikan pekasam yang saya keluarkan berlainan rasanya selain sedap serta berpotensi untuk dikomersialkan,'' katanya.

Komen-komen yang ikhlas daripada rakan-rakan dan keluarga serta masyarakat setempat telah membantu memberi semangat kepada saya untuk mengusahakan produk ini secara lebih serius, tambah beliau.

Ketika ditanya cita-citanya, Habibah berkata, beliau merancang untuk memasuki pasaran eksport terutama ke rantau ASEAN.

Sehubungan itu, beliau mengalu-alukan mana-mana pihak yang berminat untuk mengadakan usahasama dengan beliau.

"Sebelum itu saya mahu memperluaskan pasaran tempatan terlebih dahulu,'' katanya,

Beliau berkata, ikan pekasam keluarannya dijual pada harga antara RM4.50 hingga RM5 bagi setiap paket seberat 200gm.

Bagi produk yang dibungkus seberat sekilo, ia dijual pada harga antara RM23 hingga RM25 bagi ikan patin dan ikan tilapia.

Selain ikan pekasam, Habibah juga mengeluarkan produk serunding daripada ikan air tawar termasuk ikan keli yang dijual pada harga RM4 bagi setiap paket 200gm.

Syarikatnya turut mengeluarkan produk perencah untuk menggoreng ikan, ayam dan daging.

Setakat ini, katanya, beliau mengedarkan produknya yang menggunakan jenama AB-Selera secara terus ke beberapa kedai dan pasar mini di Lembah Klang dan pekan-pekan kecil sekitar daerah Jerantut, Rompin dan Kuantan.

Beliau mengalu-alukan sesiapa yang berminat untuk memasarkan produknya.

Katanya, mereka yang berminat boleh menghubungi beliau melalui talian bimbit 012-9066649 atau telefon bimbit suaminya 013-9115989 atau pejabat 09-2662608.

TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:

No comments:

Post a Comment