Tuesday, February 7, 2012

cacat

Cacat bukan penghalang
ROSMIZA KASIM
6 Februari 2012
cacat bukan penghalang
KOTA BHARU - Biarpun kudung kedua-dua tangan dan kaki tetapi ia tidak menjadi halangan bagi Tuan Man Tuan Weh, 50, untuk mengejar cita-citanya menjadi pakar motivasi suatu hari nanti.

Sehubungan itu, bapa kepada tiga anak itu nekad untuk melanjutkan pengajiannya ke peringkat ijazah dalam jurusan Kaunseling Psikologi di sebuah universiti swasta di Lundang di sini. Lebih beruntung bagi Tuan Man apabila isterinya, Rosiah Abdullah, 41, juga sanggup belajar bersamanya dan sekali gus boleh membantu pergerakannya serta memberi semangat kepadanya.

Tuan Man yang bekerja sebagai Pembantu Tadbir di Jabatan Kerja raya Negeri Kelantan berkata, pernah kecundang pada zaman persekolahan tidak menjadi pematah semangat kepadanya untuk sekali lagi mencuba bagi mencapai impiannya.

“Walaupun kelainan upaya, tetapi saya beranggapan pendidikan ini sangat penting dan kali ini saya akan buktikan dengan semangat yang ada serta berkat keizinan ALLAH SWT saya boleh berjaya. Selain itu, saya mahu membuka minda tiga anak yang masih bersekolah ini supaya jangan putus harapan,” katanya ketika ditemui sempena pendaftaran pelajar baru Open University Malaysia (OUM), di sini.

Tuan Man berkata, dia berhasrat untuk mencurah baktinya bagi memberi kesedaran kepada individu yang mempunyai masalah dalam kehidupannya. Pengarah Pusat Pembelajaran OUM, Datuk Dr Nik Najib Nik Abdul Rahman berkata, Tuan Mat adalah satu-satunya penuntut istimewa dan beliau bangga dengan kesungguhannya.

No comments:

Post a Comment